woensdag 13 juli 2016

Dag 1: Reisdag

Eindelijk is het dan zover, vandaag begint ons Sri Lanka avontuur.


‘s Middags rond een uur of half vier vertrokken richting Dusseldorf. Nog even goed afscheid genomen van Max en Elisa, die zien we de komende vier weken niet, (als wij terug komen zijn zij net weg) en Chris hadden we de avond daarvoor al gedag gezegd, dus hup we konden op pad.

Naar Dusseldorf is twee uur rijden, dus op zich niet zo ver, maar toch duurde het voor ons gevoel langer. Na even op zoek geweest te zijn naar de juiste parkeergarage P5 de auto geparkeerd en met de vliegende trein naar de vertrekhal.

We waren iets te vroeg om de koffers af te kunnen geven dus eerst maar wat drinken dan. Daarna alsnog de koffers gedropt en even lekker langs de winkeltjes lopen struinen. Waar ik in New York bij Fossil kon slagen voor een armbandje lukte het Redmer hier op de luchthaven bij Fossil. Dus paps en mams, jullie gift is weer goed besteed. Ik heb nog twee sjaals weten te scoren, die was ik vergeten mee te nemen en ik heb er altijd graag èèn bij me, nu twee dus ;-)

Aangezien we nog voldoende tijd hadden en toch ook wel trek hadden gekregen besloten we een hapje te eten bij de Italiaan, allemaal een heerlijke pizza.

Daarna toch maar op ons gemak richting de gate.
Even een zijstap, wij zijn nog nooit eerder vanaf Dusseldorf gevlogen, maar ik moet zeggen dat het echt goed te doen is. Het is overzichtelijk, ruim en stukken minder druk dan Schiphol (in ieder geval vandaag dan).

Bij de gate aangekomen konden we al snel boarden, we vliegen het eerste gedeelte met Airberlin.
Prima vliegtuig alleen het personeel is wat minder, niet echt vriendelijk en ze sjeesden door de paden alsof het dan allemaal sneller zou gaan. Keuze van het eten was het alom bekende chicken or pasta. Redmer koos voor chicken, Twan en ik bedankte vriendelijk.
Ik heb me heerlijk met mijn nieuwe nekkussen geïnstalleerd, paps en mams bedankt, hij slaapt heerlijk.
Twan was helemaal in de Gloria, die kon eindelijk Deadpool kijken!! Zijn vakantie is goed begonnen en kan al niet meer stuk:-)
Redmer vondt de keuze van de films wat magertjes en had ook de nodige films al gezien hahaha, die heeft dus ook maar zijn ogen dicht gedaan.

De tussenstop op Abu Dhabi was wel even lekker. Bij de douane waren we wel verbaasd. Moet je overal je laptop en tablet uit je tas halen en je water of andere dranken weggooien, hier moest alles in je tas blijven zitten en volle flesjes drinken waren geen enkel probleem.
Uh…..Oke, het zal wel!

Eenmaal door de douane ook hier weer langs de winkeltjes lopen struinen, deze keer niets gekocht en uiteindelijk bij een restaurant gaan zitten voor een lekker ontbijt.
Zit ik net aan tafel zie ik een kakkerlak over de tafel lopen…..echt serieus!! Oke het was een kleintje, maar toch!!
Na Borneo ben ik wat kakkedingen betreft wel wat gewend, maar toch schoof mijn stoel gelijk een meter naar achteren en wist ik niet hoe snel ik al mijn spullen weer van de tafel moest halen, jakkes!!
Ik wilde eigenlijk al weg lopen, maar dat kakkeding was net zo geschrokken en weggerend. Oke blijven zitten en heel goed op blijven letten.

Ik moet zeggen, we hebben daar heerlijk zitten ontbijten, ommelet, french toast, croissant en een heerlijke bak koffie en thee.
En de kakkerlak is door Redmer van de tafel gepiekt, dus daar hadden we ook geen last meer van.

Nu zitten we in een vliegtuig van Etihad en zit ik vast het verslag te typen terwijl de mannen nog een tukkie doen. Ze komen zo langs met het eten en ik ben benieuwd wat we hier te eten krijgen, we kregen nl een hele menukaart bij het instappen.
We hebben verschillende keuzes, maar kiezen voor de omelet.
Het smaakt goed en we houden het er maar op dat dit voorlopig het laatste “normale” eten is, al zit er nu ook al een Indiase twist aan. Een mooie overgang dus.

Aangekomen op de luchthaven van Colombo zijn we al snel door de paspoortcontrole en zit mijn eerste stempel in mijn nieuwe paspoort.
De koffers laten helaas wat langer op zich wachten, maar ook die rollen uiteindelijk van de band.
Nu op zoek naar onze chauffeur/gids en ook die is snel gevonden, hij staat vooraan met een bordje met onze namen erop.

Handen worden geschud en we lopen met Nishaan mee naar buiten, daar moeten we nog even wachten als hij de auto gaat halen. We stappen in een ruime grote auto (morgen vertel ik jullie wat voor een, ik kan er nu even niet opkomen :-)) en rijden richting Negombo naar ons hotel Catamaran Beach.
Onderweg verteld hij ons dat hij de hele vakantie onze chauffeur/gids is en dat we eerst naar het hotel en daarna nog een citytour hebben.
Daar hadden we niet op gerekend, maar we hebben er alledrie wel zin in.

In het hotel staat het ontvangstcomité klaar en we krijgen een warm welkom met een fris doekje met een bloem en een heerlijke vruchtencocktail. Na een kort gesprek met de manager worden we naar onze kamer gebracht en kunnen we ons even lekker opfrissen en omkleden voordat we weer op pad gaan.

Nishaan neemt ons mee door Colombo en Negombo, we zien de vissers die nu alles op het droge leggen. We rijden naar de vismarkt waar zowel de laatste vangst verse vis als gedroogde vis verkocht wordt. We nemen een kijkje bij een
enorme kerk, maar omdat we allemaal in een korte broek geschoten zijn mogen we die alleen van de buitenkant bekijken. We lopen over een brug tussen alle vissers, tuk-tuk, auto's en toeterende scooters en bussen door en genieten van de zo'n die onder gaat en de hectische sfeer. Weer rijden weer verder langs de resten van een fort en bekijken een klein oud kerkje, waar we wel naar binnen mogen, rijden langs de gevangenis en een paar buddha tempels en dan is het toch echt wel tijd om een hapje te gaan eten.

De schemer valt in en het begint al snel donker te worden. Op de vraag of we in het hotel willen eten of onderweg kiezen we voor onderweg. We eindigen bij Sascha's foodcourt, een lokaal open lucht restaurant waar we allemaal nasi met kip of vis nemen. We zitten hier heerlijk tussen de lokale mensen en andere toeristen te eten.

Na het eten begin ik toch wel een beetje in te kakken, het is 19.40u en een mooie tijd om terug te gaan. We spreken met Nishaan af dat we morgenochtend om 07.30u weer paraat staan, dus dat wordt vroeg ons bed uit.

Bij het hotel aangekomen gaat Twan lekker douchen, zwemmen in het zwembad mag helaas niet meer. Redmer en ik nemen nog een kort kijkje op het strand.

Wat een lange reis en wat een heerlijk begin van Sri Lanka. Ik ga nu ook lekker douchen en mijn bed in, morgen weer een nieuwe dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten